Blog

22. listopadu 2021
Jaké výhody vidí KINDRED v darování své vyřazené techniky?

ropojuje data a technologie, zaměřuje se na vývoj softwarových systémů a datovou expertízu. Navrhují řešení digitální transformace marketingového businessu jak pro nadnárodní korporace, tak i pro lokální klienty. Právě proto mají s Česko.Digital společných mnoho témat, jako například zlepšování vize budoucnosti pomocí technologií a hledání inovativních řešení. S dávkou solidarity a empatie vidí KINDRED v darování své vyřazené techniky pro projekt Učíme online několik výhod – i pro jejich společnost.

Přečíst článek
19. listopadu 2021
Víte, že polovina duševních onemocnění u dětí se projeví před jejich 14. narozeninami?

Právě proto je tu Safezóna. První jednotný digitální prostor pro podporu duševní pohody dětí v těžkých životních situacích.

Přečíst článek
15. listopadu 2021
Podpořte děti ve studiu v zahraničí

Možnost vyjet studovat do ciziny je pro mladého člověka nesporně formující zkušeností a konkurenční výhodou na celý život. Studium v zahraničí dodá náctiletým větší sebevědomí i samostatnost, zlepší angličtinu, otevře nové obzory a připraví je na život jako málokterá jiná aktivita.
Tuto zkušenost si mohou „vyzkoušet“ již na střední škole. A přitom nemusí jít o nadměrnou zátěž pro rodinný rozpočet. Existují totiž různá stipendia, která lze využít na financování pobytu v zahraničí.

Přečíst článek
05. listopadu 2021
Možná jen kapka v moři – ale moc důležitá. Česká spořitelna přispěla technikou do Sbírky počítačů

Pro Českou spořitelnu je důležitým posláním zlepšovat a inovovat vzdělávání a školství, proto v minulém roce díky své Nadaci podpořili celý projekt Učíme online. Snažili se ale najít i nový život své vyřazené technice. Kolik notebooků darovali a jaká je jejich vize pro zlepšování podmínek státního vzdělávání?

Přečíst článek
06. října 2021
Webinář: Jak podpořit tvořivost dětí

Asi není nutné opakovat, že online výuka už je pro každého vyčerpávající. Možná Vám docházejí nápady, děti se přestávají soustředit a s jarním počasím to s největší pravděpodobností bude ještě horší. Co kdyby ale existoval způsob, jak děti více vtáhnout do výuky a zároveň se vyhnout zdlouhavé přípravě?

Přečíst článek
06. října 2021
Minecraft pro učitele: Co byste měli vědět a kde začít

Minecraft do našeho světa vrhnul své kostičky v roce 2009. Od té doby se stal nejprodávanější hrou na světě. Je to vlastní svět plný dobrodružství, kterému rozumí nejen děti, ale také obrovská komunita dospělých. Mezi nimi také učitelé z celého světa, kteří pochopili, že právě tahle počítačová hra jim může pomoci přiblížit dětem učivo přesně tou formou, kterou ochotně a přirozeně přijímají. Jestli ještě váháte, jestli vstoupit do záhadného světa Minecraft, pojďte se podívat na tipy lektorky Evy Nečasové, která ho ve výuce využívá už několik let.

Přečíst článek
27. července 2021
Do Sbírky počítačů přispěla i globální farmaceutická společnost Novartis

Mohlo by se zdát, že s návratem dětí do škol není potřeba pokračovat ve sbírce počítačů, opak je však pravdou. Sbírka počítačů, která začala v první vlně pandemie v březnu 2020 s cílem umožnit potřebným dětem plnohodnotné zapojení se do online výuky, stále probíhá. Od loňského března jsme do rodin, kde chyběly počítače poskytli téměř 2 500 kusů počítačové techniky. A stále je možné darovat starší či nevyužívané funkční počítače, notebooky či tablety, tak jak to v nedávné době udělala společnost Novartis.

Přečíst článek
23. června 2021
Společnost Samsung Electronics přispěla do Sbírky počítačů

Průzkumy provedené po prvním jarním uzavření škol byly alarmující – velký počet žáků se nemohl účastnit výuky na dálku jenom proto, že neměli doma počítač. Z tohoto důvodu byla v březnu 2020 založena Sbírka počítačů. Darovaná technika umožnila dětem z potřebných rodin plnohodnotné zapojení se do online výuky. Další společností, která tuto výzvu vyslyšela a věnovala techniku dětem, je Samsung Electronics Czech and Slovak, s. r. o.

Přečíst článek
03. června 2021
„Ať žije věda!“ Interaktivní učebnice Vividbooks ulehčují učitelům přípravu poutavé hodiny

Fyzika je pro žáky nuda? A co horská dráha nebo vesmírná raketa? Věda je všude kolem nás a interaktivní učebnice Vividbooks ji ukazují v těch nejživějších barvách. Stačí namířit chytrý telefon či tablet na obrázek, a ten díky rozšířené realitě ožije přímo před očima!

Přečíst článek
24. května 2021
Deutsch macht Spaß! Tipy pro výuku německého jazyka

Jak udělat online hodiny německého jazyka zábavnější a aktivně do nich zapojit studenty? O to se s námi podělila naše lektorka Renata Doubravová. Dle Renaty obecně platí jedno základní pravidlo - umět studenty při distanční výuce pokaždé překvapit něčím novým. Níže naleznete pár užitečných nástrojů, jak toho docílit.

Přečíst článek
02. května 2021
Kariérní poradenství online: osvědčené postupy i nástrahy

Žáci sice zůstávají na distanční výuce více než rok, svět kolem nich se ale nezastavil, a tak i je čekají náročné úkoly. Například zjistit, jakým směrem se po studiu ubírat. Měly by školy zajistit kariérní poradenství pro své žáky i v online podobě? A dají se taková setkání vůbec online realizovat?  Kariérní poradenství není kvíz, […]

Přečíst článek
02. května 2021
Výuka ve virtuální třídě: Gather Town

Distanční výuka omezuje výuku na úzký prostor počítačového monitoru. I tento prostor se dá ale rozšířit, jak nám ve webináři Gather Town - online výuka v herním prostředí přiblížil Jiří Ugorný. Učitel matematiky na pražšké základní škole využívá platformu Gather Town jako účinný nástroj distanční výuky. Oproti Google Meet nebo Microsoft Teems poskytuje Gather Town […]

Přečíst článek
08. dubna 2021
Informační gramotnost: kam s ní

Záplava informací, která se na nás v aktuální pandemické situaci odevšad valí, snad lépe než kdy dřív dokládá, jak je zásadní umět se v informacích orientovat, kriticky je posuzovat a dokázat je i aktivně vyhledávat. Kvalitní práce s informacemi by ideálně měla patřit k dovednostem každého člověka, který chce fungovat v současné společnosti. O tom, jak prohlubovat a tříbit informační gramotnost u studentů středních škol, mluvil ve webináři Informační gramotnost: kam s ní Michal Černý, spoluautor vzdělávacího projektu ONLIFE.

Přečíst článek
31. března 2021
Úvod do explicitní didaktiky: Jak anglická škola změnila můj pohled na vzdělávání

Co je to explicitní výuka? Dalo by se to přeložit jako ,,přímá didaktika”. Explicitní didaktika se opírá o vědecké poznatky studií mysli a jejích procesů. V explicitní didaktice hodně záleží na efektivitě učitele. Ovlivňuje to totiž vzdělání všech žáků - i těch slabších. Na první pohled se může zdát, že se jedná o frontální nebo též tradiční způsob výuky. Jak ale uvidíme, oproti školství (nejen) v ČR jsou zde rozdíly.

Přečíst článek
31. března 2021
Kyberšikana: jak ji poznat a jak se bránit?

Když tvůrci oceňovaného seriálu o kyberšikaně #martyisdead při psaní scénáře založili fiktivní profily mladého chlapce a mladé dívky, nestačili se divit. Během prvních vteřin na sociální síti jim přišla nabídka přátelství od dospělého člověka, během několika málo hodin dostaly fiktivní děti několik stovek nabídek na sex za peníze. Mrazivá představa deviantů číhajících na internetu je pravděpodobně namístě, kyberšikana a rizika spojená s přítomností dětí na sociálních sítích však mají mnohem více podob. Odborníci však mají jasno v tom, jak jim předcházet a jak je řešit.

Přečíst článek
29. března 2021
OrgPad jako pomocník v porozumění individualitě dětí (i nás)

Může učitel podle vypracovaného projektu poznat, zda se u žáka děje něco nového, třeba i špatného? Zní to jako fikce, ale je to jedna ze zkušeností, které přinesl Barboře Jeřábkové OrgPad. Pomáhá jí při výuce a k pochopení žáků i vlastního sebepoznání. Poslechněte si její zkušenosti s OrgPadem v záznamu webináře a zkuste si praktické cvičení, které můžete využít nejen ve výuce.

Přečíst článek
23. března 2021
Nerezignujte na třídnickou hodinu ani při on-line výuce

Online distanční výuka se nyní soustředí především na předávání vědomostí. Psycholožka Jana Lidická však upozorňuje, že by se nemělo rezignovat ani na práci třídy jako kolektivu. Tento seminář byl o tom, jak a proč aplikovat do distanční výuky i třídnické hodiny.

Přečíst článek
17. března 2021
Roboti jako učitelé na základní škole

Nástroj výuky, předmět výuky i zábavná hračka v jednom. Tak by se daly označit roboti, jejichž užití na základních školách propaguje Karel Picka. Učitel informatiky a didaktiky pomáhá zlepšovat kvalitu vzdělávání žáků základních škol prostřednictvím neobvyklých pomůcek. Na webináři Učíme nanečisto představil tři typy robotů, díky nimž je výuka na základní škole intelektuálně náročnější, ale o to zábavnější.

Přečíst článek
15. března 2021
Co provedou s výukou informatiky změny v RVP ZV?

Zveřejnění plánovaných změn Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) vyvolalo nejen mezi odbornou veřejností rozporuplné pocity a spoustu otázek. Kde seženou školy tolik učitelů informatiky? Jak pracovat s nedostatkem vybavení? Podle jakých materiálů vyučovat? A proč se škrtá v jiných vzdělávacích oblastech? Na webináři #67 jsme se s lektorkou Štěpánkou Baierlovou, učitelkou matematiky, informatiky a robotiky na ZŠ Lerchova Sušice, věnovali tomu, proč jsou revize výuky informatiky nezbytné a jak je možné se na ně připravit.

Přečíst článek
09. března 2021
Jak si udržet zdraví i za monitorem

Výuka probíhá z domova, a tak není divu, že vzrostl i čas, který trávíme u počítačů, tabletů a mobilů. Navíc se daleko míň pohybujeme venku, a pokud nás někdo na druhé straně online schůzky nepřekvapí, zapomínáme dokonce i mrkat. Ačkoli se za poslední rok hodně změnil náš pracovní i osobní život, naše tělo funguje pořád stejně. Je tedy potřeba najít způsob, jak se udržet v kondici. Proto se tentokrát webinář věnoval tomu, jak při práci za monitorem o své fyzické i psychické zdraví pečovat.

Přečíst článek
04. března 2021
Pohled do vlastní duše s pomocí aplikace OrgPad

Od průmyslové revoluce až po současnost. Tak vedou základní kameny matematiky lidstvo neustále kupředu. OrgPad toto posouvá na nový unikátní level. Učí děti přirozenému myšlení a práci s informacemi. OrgPad nelze jednoduše vysvětlit. Je potřeba ho zažít. Přesně o tom je webinář vedený Vítem Kaliszem.

Přečíst článek
03. března 2021
Metoda CLIL napříč předměty

Co je to metoda CLIL? CLIL (Content and Language integrated learning) v českém překladu – obsahově a jazykově integrované učení, je používání cizího jazyka v přirozeném prostředí, ne v uměle vytvořené situaci. Je to vlastně využívání cizích jazyků i v jiném vyučovaném předmětu, než je přímo cizí jazyk, takže například v informatice, zeměpisu apod. Tato […]

Přečíst článek
01. března 2021
Zajímavé aplikace pro výuku zeměpisu

Ať už učíte zeměpis a chcete dětem zpestřit výuku, nebo se jako rodič snažíte podpořit dítě ve výuce hravou formou, náš lektor Jan Polák pro vás má pár tipů na užitečné, zajímavé a hravé aplikace, které vám v tomu pomůžou.

Přečíst článek
26. února 2021
Michal Prchlík - Využívat technologie je možné i na malém městě

ZŠ Střílky je malou školou čítající pouze 12 učitelů a méně než 100 žáků. I přesto ale zvládá držet krok s většími školami ohledně zavádění moderních metod a technologií do výuky. Velký podíl na tom má především Michal Prchlík, učitel angličtiny a informatiky. Digitalizace výuky přišla do této malé moravské vesnice ještě před pandemií. Práce […]

Přečíst článek
25. února 2021
Škola hrou i během distanční výuky

Věděl to už Komenský a Zdeněk Lomička, Zbyněk Filipi a Petr Hedvábný úspěšně přenáší jeho myšlenku do 21. století. Hraním se člověk učí, dokonce často snadněji, protože v takové chvíli zapomíná, že by ho to vlastně nemělo bavit. Hry rozvíjí logické myšlení, podporují kreativitu a nutí nás k aktivitě. Promyšlenou hrou si tak můžete zasloužit upřenou pozornost svých žáků i během distanční výuky. Proto jsme se tentokrát na webináři Učíme nanečisto podívali na herní novinky využívající digitální technologie, na takzvané Print and Play, a na unplugged hry, které zvládnete i bez internetového připojení.

Přečíst článek
23. února 2021
O převzetí zodpovědnosti za vlastní vzdělávání

Děti by měly sami rozhodovat o tom, co a jakým způsobem se mají učit. Možná to zní až neuvěřitelně, někomu může podobný výrok připomínat unschooling, nebo si něco takového nedokáží představit v prostředí školy. Ano, máme tu rámcový a školský vzdělávací program, o zodpovědnosti vůči dětem nemluvě. Přesto existují cesty, jak skloubit přání žáka s povinnostmi pedagoga.

Přečíst článek
23. února 2021
Vyzkoušejte Flipped Classroom nejen v hodinách jazyka!

Učitel, který je pro děti průvodcem a rádcem. To je Flipped Classroom neboli převrácená třída. Metoda, kdy děti aktivně spolupracují na své výuce. Její místo je nejen v klasické hodině, ale i v té distanční. Pro správnou implementaci musíte znát její pravidla a postupy. Celá metoda je založena na aktivaci studentů.

Přečíst článek
23. února 2021
Webinář #63 Staňte se dokumentaristou

Andrej Novik a Magdalena Benešová ze společnosti Postbellum ve webináři ukázali, jak jejich projekt Dokumentaristou z domova zapojit do výuky.

Přečíst článek
11. února 2021
Učíme online se umístilo na 2. místě v prestižní soutěži EDUína

Cena za inovace ve vzdělávání, známá spíše jako EDUína, je každoročně vyhlašována už od roku 2013. Do soutěže může projekt nominovat kdokoliv. Do druhého kola se potom pravidelně dostává 10 finalistů, ze kterých odborná porota vybírá tři nejlepší.

Přečíst článek
29. ledna 2021
Radana Šimčíková - Jak se dá zpestřit online výuka tělesné či výtvarné výchovy

Dva týdny po zahájení školního roku jsme si povídali s paní Radanou Šimčíkovou, ředitelkou Základní školy Tehov u Říčan, o zavádění jejich online výuky. Při implementaci byla výhodou školy její velikost. Dohromady s mateřskými školami má okolo 130 dětí.  Nevýhodou mohlo být, že se ve škole vyučuje pouze první stupeň. Ukázalo se však, že s […]

Přečíst článek
28. ledna 2021
Škola hrou i během distanční výuky

Věděl to už Komenský a Zdeněk Lomička, Zbyněk Filipi a Petr Hedvábný úspěšně přenáší jeho myšlenku do 21. století. Hraním se člověk učí, dokonce často snadněji, protože v takové chvíli zapomíná, že by ho to vlastně nemělo bavit. Hry rozvíjí logické myšlení, podporují kreativitu a nutí nás k aktivitě. Promyšlenou hrou si tak můžete zasloužit […]

Přečíst článek
12. ledna 2021
Tipy, triky a novinky ve výuce v Microsoft Teams

Během distanční výuky řada českých škol přešla na jednu z mnoha volně nabízených platforem pro online výuku jako např. Google Classroom, Škola v pyžamu nebo Microsoft Teams a Office 365. Služby Office 365 jsou už 12 let pro školy zdarma, včetně všech nástrojů a velkého úložiště One Drive. V rámci Office 365 je velmi jednoduché […]

Přečíst článek
12. ledna 2021
Jak nezabřednout na frontální výuce?

Online výuka začala rychlostí blesku. Nikdo by ani v tom nejdivočejším snu nečekal, že se v roce 2020 nastolí tak revoluční tempo digitalizace a technologického pokroku zrovna ve školství. Učitelé se proto museli obrnit vysokou dávkou tolerance a odolnosti. Vedle vzdělávání žáků pak bylo potřeba začít i se sebevzděláváním. Na 35. setkání, v rámci webináře Aby online výuka […]

Přečíst článek
11. ledna 2021
3 tipy, jak zaujmout (nejen) při online výuce

Učitelství bylo, je a bude posláním. Je prací náročnou z hlediska dosažení požadovaného vzdělání, znalostí a balíčku důležitých dovedností a i určitých zkušeností. Klíčovou činností učitele, která bohužel osciluje od počátečního nadšení z výuky až do finálního emočního vyčerpání, je zpravidla každodenní interakce s žáky. Rok 2020 ani odvětví školství nenechal bez povšimnutí, klidu a […]

Přečíst článek
11. ledna 2021
Co přinesla první lockdown výuka

Online výuka, která nečekaně započala na jaře, s sebou přinesla nemalé výzvy. Málokterá základní škola byla na tento typ výuka dostatečně připravena ze své vlastní iniciativy. A nejenom školy, ale i domácnosti – jak žáci, tak jejich rodiče.   Většina škol se po vyřešení technické, organizační a komunikační stránky domnívala, že je krize zažehnána a výuka může […]

Přečíst článek
05. ledna 2021
Matematika je zábavná

„Víte, proč je matematika nejvíce nenáviděným předmětem? Proč z ní mají děti nejhorší známky? Je to velice prosté, na matiku nelze napsat tahák. Je to předmět o chytrosti.“ S tímto souvětím můžeme souhlasit nebo i ne. Záleží na úhlu pohledu, na postupu a na tom jak jsme došli k závěru. I tato věta zní pěkně […]

Přečíst článek
04. ledna 2021
Google Meet a Google Jamboard pro začátečníky = kreativní online výuka

V první vlně pandemie Covid 19 se roztrhl pytel s tipy, jak zvládat online školu. Otevřely se nové možnosti, které měly velká pozitiva, ale i úskalí. V dobré víře se učitelé pustili do vedení online hodin a zjišťovali za běhu, kde je tlačí pata a hledali pomoc. Jednou z možností, jak realizovat online výuku jsou […]

Přečíst článek
29. prosince 2020
Barbora Kulhánková - Teorie versus praxe zavádění aplikace Google Classroom na Základní škole v Tišnově

Čtvrtý rozhovor proběhl v půlce srpna s paní Barborou Kulhánkovou ze Základní školy Tišnov v Jihomoravském kraji. Paní Kulhánková je zástupkyní ředitele pro druhý stupeň, učitelkou matematiky a zároveň pověřenou osobou v otázkách ICT. Situace tak pro ni byla velmi náročná i díky tomu, že školu na náměstí 28. října navštěvuje přibližně 900 žáků. Zvládli […]

Přečíst článek
15. prosince 2020
Učíme Nanečisto #12: Čeština online: Ludmila Kovaříková

Jak si udržet kvalitní výuku i v době distanční Neustále se měnící nařízení, podmínky, ale i celkové naladění mezi jednotlivci je něčím, co nás, jakožto společnost, ovlivňuje dennodenně. Změny jsou zcela základním artiklem života, přesto se v posledních dnech, týdnech či již vlastně měsících, setkáváme se změnami, které kolikrát i postrádají smysl. Umět se jim […]

Přečíst článek
07. prosince 2020
3 výhody Seesaw v online výuce

Seesaw je nástroj, který usnadňuje dálkové učení a pomáhá propojovat učitele, žáky i rodiče. Učitelé v Seesaw přímo reagují na odevzdané úkoly svých studentů, komunikují s rodiči a inspirují se v bohaté databance pracovních listů. Žáci kreativně zaznamenávají proces svého učení a rodiče své dítě přímo povzbuzují lajkováním a komentováním odevzdaných úkolů. A jak to […]

Přečíst článek
25. listopadu 2020
Roman Kopecký - Jak jsme si poradili se zavedením online výuky

Další rozhovor z naší serie proběhl během letních prázdnin s panem Romanem Kopeckým, ICT koordinátorem a lektorem interaktivního vzdělávání na Základní škole Boženy Němcové v Jaroměři. Období online výuky nebylo lehké pro nikoho. Když ale k tomu všemu nastavíte jeden nástroj, a na konci školního roku se dozvíte, že přes prázdniny musíte nastavit nástroj jiný, […]

Přečíst článek
27. října 2020
Do sbírky počítačů se můžete zapojit i vy!

Kalendář hlásí konec října a my jako bychom se ocitli v situaci, která kopíruje jarní scénář. Bohužel v ještě o něco intenzivnější míře. Žáci, učitelé i rodiče řeší distanční výuku, která je nyní sice už povinná, ale rozhodně není přístupná každému žákovi. Rodiny bez jakéhokoliv počítače, jeden počítač pro více školou povinných sourozenců i absence […]

Přečíst článek
14. října 2020
Často jsme ještě v deset večer ladili připojení a výuku na další den, vzpomíná ředitelka

Náš druhý rozhovor o online výuce proběhl s ředitelkou Základní školy T.G.Masaryka ve Štětí, Gabrielou Hruškovou. Povídali jsme si o tom, jak probíhalo zavedení Google Classroom v hektických dnech začátku pandemie, o digitalizaci a úskalí online vyučování. Probrali jsme roli rodičů v procesu výuky a možnosti vzdělávání pedagogů. Vzpomenete si na hlavní důvod, proč jste […]

Přečíst článek
14. října 2020
3 tipy jak zaujmout při (nejenom) online výuce

Učitelství bylo, je a bude posláním. Je prací náročná z hlediska dosažení požadovaného vzdělání, znalostí a i určitých zkušeností a balíčku důležitých dovedností. Klíčovou činností učitele, která bohužel osciluje od počátečního nadšení z výuky až do finálního emočního vyčerpání, je zpravidla každodenní interakce s žáky. Rok 2020 ani odvětví školství nenechal bez povšimnutí, klidu a […]

Přečíst článek
30. září 2020
Dělat ředitele v době koronaviru je fakt za trest, vzpomíná na krizi ředitel školy v Rýmařově

Pandemie. Nejvíce skloňované slovo v jarních měsících. Jak se ale dotkla školství? Oslovili jsme ředitelů různých škol, kterým jsme během jarní koronakrize pomáhali se zprovozněním online výuky a zeptali se jich na zkušenost s naším projektem Učíme online. Interview s panem Tauferem nám jako jedno z prvních potvrdilo, že se naše úsilí vyplácí. Jak tedy […]

Přečíst článek
Projekt Učíme online je aktivitou dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram