29. března 2021
Josef Zemek

OrgPad jako pomocník v porozumění individualitě dětí (i nás)

Může učitel podle vypracovaného projektu poznat, zda se u žáka děje něco nového, třeba i špatného? Zní to jako fikce, ale je to jedna ze zkušeností, které přinesl Barboře Jeřábkové OrgPad. Pomáhá jí při výuce a k pochopení žáků i vlastního sebepoznání. Poslechněte si její zkušenosti s OrgPadem v záznamu webináře a zkuste si praktické cvičení, které můžete využít nejen ve výuce. 

OrgPad není jen další nástroj na myšlenkové mapy. Můžete ho zkusit bez nějaké přípravy. Stačí jen pár základních rad. Avšak aby dobře a správně sloužil je třeba ho používat otevřeně a upřímně. Aplikace je v češtině a je intuitivní. Můžete vytvářet buňky, spojovat je, měnit jejich barvy dle potřeby. Jdou vkládat obrázky nebo i hypertextové odkazy. Můžete si vytvořit vlastní dialog sami se sebou při řešení problémů a odpovídat si pomocí OrgPadu na otázky. Vše jde snadno propojit, aby byl jasně vidět kontext celého problému nebo třeba probírané látky.   

Barbora Jeřábková v tomto kurzu vypráví o svých začátcích s Orgpadem. Ukazuje, jak jej využívá nejen pro výuku, ale také v osobním životě. Ve škole ho využívá ve velké míře k pochopení myšlení svých žáků, neboť se domnívá, že využití OrgPadu nejen ve výuce nám ukazuje přemýšlení v co nejpřirozenější podobě. Nástroj pomáhá učitelům a žákům vytvářet multimediální prezentace a nástěnky, je vhodným prostředkem průběžného hodnocení práce dětí nebo odhalení problému dítěte. Učitel se může individuálně seznámit a sblížit se s žáky. Pochopit je a vidět, co je ovlivňovalo. U studentů možnost sdílet své myšlenky a znalosti přispívá k vytváření hodnotných prací, což dodává dětem velký pocit smysluplnosti a vede je k zodpovědnosti. Učí se přemýšlet a vyjadřovat své myšlenky. Vede děti k novým asociacím a nápadům. Mohou pracovat s vlastní individualitou.

OrgPad se nejde naučit jako násobilku nebo vyjmenovaná slova. Musí se zažít a pochopit. Vše, o čem lektorka mluví v kurzu je její vlastní zkušenost, která jí pomáhá inspirovat děti ve škole. OrgPad funguje jako myšlenkový průvodce. Vznikl na myšlence Zdeňka Hedrlína, který se zabýval lidským myšlením a jeho zápisem pomocí počítače. Toužil po nástroji pro zachycení lidského myšlení. Chtěl doslova vyndat lidské myšlenky, zobrazit je, aby se na ně mohl podívat tzv. z dálky. 

K čemu je vlastně OrgPad? Lektorka věří, že prostě ke všemu. Je nejen pro učitele, ale pro všechny. Díky němu se vrací přirozený smysl uvažování. Umožňuje vlastní strukturu a styl. Díky Orgpadu vznikají dialogy a ukazuje nám řešení problémů. Podívejte se na záznam webináře a nebojte se ho vyzkoušet. 

Projekt Učíme online vznikl jako aktivita dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
Nyní je projekt realizován Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI ČR).
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram