25. února 2021
Barbora Truksová

Škola hrou i během distanční výuky

Co znamená online, unplugged a print and play?

Zdeněk Lomička, doktorand působící na Katedře výpočetní a didaktické techniky pedagogické fakulty v Plzni, představil tři typy her, které můžete na výuce použít. Asi nejširší uplatnění teď najdou online hry, díky kterým oživíte distanční výuku a zapojíte všechny studenty najednou. Unplugged, tedy hry odpojené od online prostředí, uvítáte třeba při vymýšlení domácích úkolů. Print and play, neboli vytiskni a hraj, jsou pak takové hry, které fungují online i unplugged. Nemusíte je tisknout, abyste si zahráli, ale možné to je.

Hry pro každý stupeň vzdělávání

První hrou, kterou Zdeněk představil a zkusili jsme si ji zahrát je původně deskovka Chyťte démona. Hra je výstupem předmětu Algoritmizace pro vzdělávání na KVD v Plzni a na začátku její online verze byl studentský nápad. Jak se hraje a jak ji využít? Smyslem hry je najít souvislost pro dva obrázky na svislé a vertikální souřadnici a postupně tak vyplňovat herní pole. Je to skvělý způsob, jak se naučit třeba nová slovíčka a slovní spojení v cizím i mateřském jazyce. Pro lepší představu, my jsme na webináři spojili obrázky pily a piva jako “řezané pivo”. I když zrovna tohle zřejmě nebude to, co budete chtít slyšet od žáků základní školy, určitě pro hru najdete využití od prvního stupně až po střední školu. Stáhněte si hru už na příští hodinu tady.

Dalším skvělým pomocníkem pro online výuku je Black Box. Tato logická hra, která připomíná legendární Lodě, je o nalezení pozic atomů v černé skříňce na základě vyhodnocení paprsků, které do ní vchází. Při dostatečně velké herní ploše se jedná o poměrně obtížnou hru, proto je vhodná spíše pro výuku na druhém stupni, případně pro střední školy. Online je to o rychlosti řešení, ale je možné ji hrát i jako print and play nebo unplugged. Stahujte tady.

Jediná hra na všechny hodiny a užitečné aplikace

Petr Hedvábný představil na webináři novou multifunkční hru Imaglee, kterou vyvinuli spolu s ilustrátorkou Janou Zimovou. Jedná se o karty, na kterých najdete barvu, obrázek i číslo. Jsou tedy velmi multifunkční. S kartami si zahrajete jak klasické hry, tak ty originální od Imaglee, a dávají také prostor vlastní fantazii. Imaglee se vám bude rozhodně hodit třeba k výuce matematiky. Navíc můžete přizpůsobit obtížnost hry a využít ji tak pro všechny stupně vzdělávání. Žákům prvního stupně lze například nabídnout sadu karet a chtít po nich, aby došli k výsledku pouze sčítáním a odčítáním jejich hodnot. Na druhém stupni pak můžete přidat i násobení a dělení do 100 a na střední škole do hry zapojíte dělení mocniny nebo kombinační číslo. Můžete hrát unplugged, print and play i plně online.

Kromě klasických her existuje také několik aplikací, se kterými na další hodině zaručeně nešlápnete vedle. Například placená aplikace Actionbound umožňuje sestavit si vlastní únikovou hru. Aplikace je v angličtině a němčině, takže se nabízí její využití během hodin cizího jazyka na střední škole. Studenti si v ní ale mimo jiné osvěží své znalosti historie, nebo se naučí pracovat s kompasem. Únikové hry nabízí také studentská aplikace Digitální detektiv. Je zadarmo a na výběr máte z několika případů, které se odehrávají v prostředí okolo Plzně nebo v Chebu. Tyto hry rozvíjí logické myšlení, kreativitu, podporují spolupráci mezi studenty a v současné době jsou i skvělým způsobem, jak stmelit spolužáky, kteří se nemohou potkávat na výuce.

Uspořádejte virtuální projektový den

Skvělým způsobem, jak studenty zaujmout a naučit je toho hodně pro budoucí život jsou také projektové dny. Jedná se o na herním principu a skutečných datech založené učení díky kterému studenti získají teoretické i praktické dovednosti a zároveň rozvíjejí svou kreativitu.

Na využití během distanční výuky je připravený třeba Projektový den s AI pořádaný pro studenty středních škol. Cílem je naučit je používat k řešení problémů umělou inteligenci (AI). Formou projektové výuky se žáci dozví o historickém, společenském a technologickém kontextu AI nebo o neuronových sítích. Součástí programu je také diskuze nad dopadem AI na trh práce, zdravý způsob života, ochranu osobních údajů či fake news. V praktické části si pak studenti vyzkouší práci s nástroji využívajícími AI a zkusí si dokonce vybudovat vlastní firmu.

Tematicky odlišný, ale zabývající se také velmi důležitou problematikou je Projektový den Climate Rules. Pravidla hry jsou založena na predikčních modelech vědců v oblasti klimatu a cílem je zastavit globální oteplování. Tento projektový den je vhodný spíše pro studenty středních škol, kteří si kromě procvičení kritického myšlení a spolupráce v týmu také prakticky vyzkouší práci s AI nebo virtuální realitou.

V současné době může být těžké najít způsob, jak při výuce udržet pozornost žáků a jak je zapojit všechny najednou. Vezměte si proto k ruce hry, které vám pomohou zaujmout a zároveň rozvíjet kreativní i logické myšlení žáků. Díky hraní, soutěžení a spolupráci v týmech navíc spolužákům umožníte udržet kamarádské vazby, i když se zrovna nemohou potkávat osobně ve škole.

Chcete znát více her, které využijete ve výuce a rovnou si některé z nich vyzkoušet? Podívejte se na záznam z webináře zpracovaný do kurzu.

Projekt Učíme online vznikl jako aktivita dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
Nyní je projekt realizován Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI ČR).
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram