17. března 2021
Renata Doubravová

Roboti jako učitelé na základní škole

Nástroj výuky, předmět výuky i zábavná hračka v jednom. Tak by se daly označit roboti, jejichž užití na základních školách propaguje Karel Picka. Učitel informatiky a didaktiky pomáhá zlepšovat kvalitu vzdělávání žáků základních škol prostřednictvím neobvyklých pomůcek. Na webináři Učíme nanečisto představil tři typy robotů, díky nimž je výuka na základní škole intelektuálně náročnější, ale o to zábavnější.

Roboti propojují nejen prvky hravé výuky, kdy se samotný proces učení stane zábavou, ale zároveň rozšiřují u žáků technickou gramotnost a naučí je něco o algoritmizaci a programování. Škola tak využije roboty nejen v informatice, ale i v jiných předmětech.

Pohyblivý Bee-bot

Malý robot ve tvaru včelky je učební pomůckou v široké škále předmětů pro děti od první do třetí třídy. Navíc pomáhá rozvíjet plánování a usnadňuje procvičování pravolevé orientace. 

Bee-bot se pohybuje po pomyslných čtvercích 15x15 cm. Je určen pro pohyb po plastových podložkách, stačí ale jen papírová plocha, kterou si můžete vytisknout. Jeho ovládání se dá naučit snadno. Má na sobě několik jednoduchých barevných tlačítek, kde snadno naplánujete počet kroků a změny strany pohybu. Algoritmus se skládá hlavně z pohybových příkazů. Bee-bot také udrží jen jeden zadaný program, který se po splnění musí vymazat.

Díky potřebě dostat robota do potřebného cíle si žáci procvičí orientaci v prostoru a paměť. V hodinách, které s Bee-botem proběhly, měly děti zpočátku problém určit pravou a levou stranu. Zároveň zapomínaly vymazat předchozí program. Po nějaké době se ale zorientovaly a začaly na to upozorňovat ostatní děti. Ostatně opakování úkolů nahlas se ukázala jako vítaná metoda, která usnadnila dětem způsob, jakým se učily robota ovládat. Stejně dobře pomáhala práce ve dvojicích, kdy si děti zadávaly různé úkoly. Více popularity sklidil Bee-bot mezi chlapci, dívky potřebovaly náročnější úkoly.

Bee-bot najde využití v různých předmětech; při hodinách zeměpisu se může pohybovat po mapě a pomáhat s vysvětlováním látky a zeměpisných poloh, nebo sloužit v různých formách testů.

OzoBot - barvami k pohybu

O poznání menší, ale o dost šikovnější je OzoBot. Pracuje doslova s tím, co žáci nakreslí, čímž jim pomůže rozvinout jejich kreativitu.

Interaktivní hračka je vybavená RGB LED diodou, která rozeznává barvy. To je nakonec klíčové pro jeho ovládání. OzoBot se totiž ovládá pomocí barevných kódů, a to jak nakreslených na papíře, tak na počítači. Každá barva nebo pořadí barev obsahuje určitý příkaz, týkající se jeho pohybu. Stačí ho přes diodu nakalibrovat na určitou barvu a pak jej pustit po nakreslené čáře. Součástí OzoBotovy výbavy jsou i speciální fixy. Stačí už jen papír a můžete OzoBotovi plánovat trasu.

OzoBot je vhodný pro děti od 8 let a dokáže víc věcí, než Bee-bot. Může měnit dráhu, přecházet z jedné nakreslené čáry na druhou, otáčet se, nebo chvilku počkat, než udělá další krok. Velkou pomocí při ovládání OzoBota jsou jeho české stránky. K samotnému programování pak pomůže aplikace OzoBlockly, z níž si snadno stáhnete do počítače kódy, kterými OzoBota naprogramujete přes monitor.

Micro:bit - mimo jiné i krokoměr

Miniaturní řídící deska je dost víceúčelová záležitost. Rozeznává pohyb a vibrace okolo. Můžete z něj udělat improvizovaný gamepad, nebo jej zapojit do květináče, kde vám bude podle hustoty vody v hlíně signalizovat, kdy je vhodné zalít květinu. 

Zároveň se dá do Michro:bitu naprogramovat přičítající se číselná hodnota, měnící se při každém otřesu, a máte tak efektivní krokoměr. Návod, jak Micro:bit programovat, můžete najít například na tomto odkazu. Programování zvládnete do několika minut a můžete jej využít čistě pro zábavu, nebo pro praktické využití.

Jak držet krok

Technologie je účinným nástrojem, který pomůže dětem držet krok se světem. K tomu je potřeba držet krok s technologií, a nebát se objevovat další a další možnosti, jež nám pomohou rozšířit si v tomto směru obzory. Pro začátek se hodí znát odkazy na důležité stránky, poskytující užitečné informace. Na webu imysleni.cz najdeme učebnice například na Bee-bota nebo Micro:bita, a spoustu dalších věcí. Web eduskop.cz vás provede základy robotiky. Roboty zakoupíte na českých e-shopech, můžete je tedy mít na své škole už brzy.

Projekt Učíme online vznikl jako aktivita dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
Nyní je projekt realizován Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI ČR).
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram