29. ledna 2021

Radana Šimčíková - Jak se dá zpestřit online výuka tělesné či výtvarné výchovy

Dva týdny po zahájení školního roku jsme si povídali s paní Radanou Šimčíkovou, ředitelkou Základní školy Tehov u Říčan, o zavádění jejich online výuky. Při implementaci byla výhodou školy její velikost. Dohromady s mateřskými školami má okolo 130 dětí.  Nevýhodou mohlo být, že se ve škole vyučuje pouze první stupeň. Ukázalo se však, že s pomocí rodičů se online výuka dá zvládnout i s těmi nejmenšími. Jaké výhody má pro distanční výuku škola na venkově? A co si ponechali ještě v papírové formě? Vše si můžete přečíst v rozhovoru připraveném dobrovolníky z Učíme Online.

Jak probíhal váš první kontakt s Učíme online?

O zavírání škol jsme se dozvěděli dříve z internetu než z oficiálních zdrojů. Před uzavřením jsme stihli pouze narychlo dětem zadat domácí úkoly. Jako většina ostatních škol jsme s výukou na dálku neměli žádné zkušenosti. Začala jsem se pídit, jak ji u nás zavést, mezi různými učitelskými spolky na sociálních sítích. Narazila jsem na váš dotazník ve facebookové skupině Učitelé+. Vše jsem vyplnila a během jednoho dne mi zavolal pan Jansa a spolupráce byla na světě. Až mě zaskočilo, jak to bylo všechno rychlé.

Jak dlouhá byla doba mezi uzavřením škol a vaší implementací GSuite?

Myslím si, že nějakých čtrnáct dní. Během této doby jsem experimentovala se svým osobním účtem na Gmailu, ale brzy jsem zjistila, že nám to nebude stačit. Na začátku paní učitelky posílaly úkoly e-mailem. Zajímavou výjimkou u nás byla paní učitelka z první třídy, kde je pouze 12 dětí. Ona komunikovala s rodiči a dětmi přes WhatsApp. A celkem to šlo.  Dlouhodobě to však bylo neudržitelné, a proto nám pomoc pana Jansy přišla vhod. Během krátké doby mi vysvětlil základy GSuite a hlavně pomohl s nahráním žáků do platformy. S kolegyněmi jsme se jednou sešly, vysvětlily si to a rozjely jsme to.

Přemýšleli jste například o Microsoft Teams nebo jiné možnosti?

Ano, ve škole máme Microsoft licence, ale GSuite mi přišlo uživatelsky jednodušší a přehlednější. Navíc jsem měla osobní účet na Gmailu, tak jsme si to vyzkoušeli. Přestože učím druháky, tak to děti bez problémů zvládaly. Máme výhodu v tom, že jsme velmi malá škola. Hodně věcí jsme telefonicky řešili přímo s rodiči, když jsme viděli, že to dětem úplně nejde. Byl to nejrychlejší způsob. Rodiče dětí nám moc pomohli a bylo hezké od nich cítit podporu a vděk. Mnoho z nich má děti v různých školách a mohli srovnávat. Nejvíc je trápilo, že se napříč školami nepoužívala jednotná platforma. Vím o rodičích, kteří se museli učit tři různé systémy.

Jak vypadala výuka v době, kdy všechny děti byly doma?

Nejvíc jsme využívali funkci kalendáře, kde jsme měli dobrý přehled o veškeré výuce a mohli jsme na sebe snadno navazovat. Půjčili jsme do rodin tablety, protože ne všechny rodiny měly dostatek počítačového vybavení. Největším problémem bylo internetové připojení. To bylo  opravdu zásadní a je to něco, s čím nemůžeme pomoct. Je to dáno i charakterem naší vesnice, protože spousta dětí bydlí na samotách, kde je signál opravdu slabý. Mnoho rodičů navíc pracovalo z domova.

Jak zvládaly děti z prvního stupně výuku na počítači?

Řekla bych, že velmi dobře. Snažili jsme se výuku všemožně zpestřovat. Například jsme s manželem ukazovali, jak uplést pomlázku, nebo jsme vytvářeli zábavné kvízy o událostech, jako byly třeba Velikonoce. Zároveň jsme měli štěstí v neštěstí, že v době výuky z domova bylo opravdu krásně. Děti posílaly fotky a videa, jak venku cvičí, takže ani tělesná výchova nebyla bita. Výtvarná výuka byla také snadná. Děti malovaly obrázky a v květnu, po prvním návratu do škol, jsme všechny obrázky vytiskli a měli jsme výstavu. Nakonec fungovala i družina, pro kterou jsme využívali Google Classroom a například jsme vařili. Učitelský sbor to zvládl velmi dobře a bylo hezké vidět, že i starší paní učitelky zvládaly, někdy i lépe, přechod na online výuku.

A jaká byla situace ve chvíli, kdy se část dětí vrátila do lavic?

Měli jsme to rozdělené na několik skupin. Děti, které mohly přijít do školy, chodily dopoledne čtyři dny v týdnu. V pátek pak probíhala živá online výuka s dětmi, které byly doma. Samozřejmě jsme byli neustále v kontaktu se všemi dětmi skrz GSuite.

Využíváte nástroje Google i v rámci učitelského sboru?

My jsme se kompletně přesunuli do online prostředí. Ať už se jedná o materiály pro nemocné děti, domácí úkoly či rozvrhy hodin. Jedna z věcí, kterou si ještě udržujeme papírově, jsou žákovské knížky. Myslíme si, že pro menší děti je to důležité. V tuto chvíli jsme ve škole a uvidíme, jak dlouho to vydrží. Myslím si, že díky situaci na jaře jsme poměrně dobře připraveni. Teď by byla horší situace s prvňáčky, protože ti před rokem v březnu už docela věděli, co a jak. 

Děkujeme paní ředitelce, že si našla v náročném programu čas na rozhovor. Přejeme, ať distanční výuka probíhá hladce a ať jsou všechny děti brzy zpět ve školních lavicích.

Projekt Učíme online je aktivitou dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
V rámci projektu Učíme online probíhá také Sbírka počítačů, do které se může zapojit každý. Momentálně se snažíme vybrat částku 300 000 Kč, která nám umožní distribuovat 500 počítačů do potřebných rodin.
Chci pomoct
Vybráno
100 172 Kč
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram