11. ledna 2021

3 tipy, jak zaujmout (nejen) při online výuce

Učitelství bylo, je a bude posláním. Je prací náročnou z hlediska dosažení požadovaného vzdělání, znalostí a balíčku důležitých dovedností a i určitých zkušeností. Klíčovou činností učitele, která bohužel osciluje od počátečního nadšení z výuky až do finálního emočního vyčerpání, je zpravidla každodenní interakce s žáky. Rok 2020 ani odvětví školství nenechal bez povšimnutí, klidu a vyrovnanosti, ba naopak. Výuka na školách, zejména na druhém stupni a SŠ, bývá atakována nespočtem dětí, které jsou neustále rozptylovány mobilními telefony a dalšími (nejen technickými) záležitostmi. Vyzkoušejte 3 zajímavé tipy prověřené nejen učiteli základních škol.

Mobil x výuka versus mobil + výuka?

21. století je přeplněné moderními technologiemi dostupnými komukoliv. Mluvíme-li o mobilních telefonech, jimi bez pochyb disponuje každý a ani děti už nejsou výjimkami. Smartphony jsou zabijákem nudy a pod křídla telefonů během výuky spadá čím dál tím více dětí. Jak je obecně známo a říkáváno: „Děti si neodnesou tolik z toho, co jim je řečeno, že mají dělat, než z toho, co ve skutečnosti vypozorují“. Co si z tohoto moudra odnést? Právě to, že se dětem musíme stát příkladem.

Pokud nechcete smartphony zakomponovat do výuky, plně to chápeme. Zkuste jednoduchý experiment. Přineste si svůj telefon do hodiny a položte jej na kraj katedry. Žákům sdělte, že telefon odkládáte stranou a při výuce jej nebudete používat. Následně můžete vybídnout žáky, zda se k Vám přidají a telefon odloží na kraj lavice (či do košíku), či se rozhodnou opačně – bez potenciálního postihu. Klíčem k úspěchu bývá i vychovanost a disciplinovanost jednotlivce, ale také vztah vůči konkrétnímu učiteli.

Kreativnější výuce zdar!

Ač je doba „koronová“ těžkou zkouškou, pro školství se otevřely dveře dokořán dlouho potřebné reformě a digitalizaci. Distanční výuka se stává nutností i pro ZŠ a SŠ – a společně s ní přichází ruku v ruce i kompletně rozdílná komunikace skrze komunikační kanály či zadávání úkolů a testů. Rámcové vzdělávací programy (RVP) mají svůj pevný řád, přesto se v distanční výuce jaksi smývají.

Náš druhý tip je jasný – v dobách, kdy se telefon stával nežádoucím nepřítelem, se nyní stává silným pomocníkem, který s počítačem či notebookem vytváří absolutně jistý prostor pro dechberoucí a kreativní výuku, jež pohltí nejen žáky, ale i Vás. Nebojte se otevřít prohlížeč a žáky „zahltit“ dokumenty z EDU ČT či Stream.cz. Nebo si vytvořte online třídu prostřednictvím aplikace Mentimeter, v níž rozproudíte diskuzi za pomoci brainstormingových slovních mráčků hrajících barvami duhy. A z takového interaktivního atlasu od Seznam.cz budou skákat nadšením nejen zeměpisáři.

Klíčový je kontakt

Nikdy nebylo a nebude nic zásadnějšího než udržování mezilidských vztahů a vazeb, ať už na rodinné, pracovní či kamarádské úrovni. 

Náš třetí a nejdůležitější tip – zůstávejte s žáky v kontaktu nejlépe v pravidelném. Volejte si, pište si e-maily, sms zprávy, v nejlepším případě si volejte prostřednictvím MS Teams, Zoom či Skype. Buďte zde pro žáky nejen z hlediska školních záležitostí. Učitel je totiž někým, kdo dítě formuje na celý jeho budoucí život. Děti na Vás ve výsledku myslí i v dospělosti. 

Vyzkoušíte si na vlastní kůži některý z výše zmíněných tipů? Který Vás ohromil nejvíce? Pusťte se do nich!

Projděte si další tipy i s video ukázkami. Téma jsme pro vás zpracovali do přehledného kurzu.

Projekt Učíme online je aktivitou dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
V rámci projektu Učíme online probíhá také Sbírka počítačů, do které se může zapojit každý. Momentálně se snažíme vybrat částku 300 000 Kč, která nám umožní distribuovat 500 počítačů do potřebných rodin.
Chci pomoct
Vybráno
100 172 Kč
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram