11. ledna 2021

3 tipy, jak zaujmout (nejen) při online výuce

Učitelství bylo, je a bude posláním. Je prací náročnou z hlediska dosažení požadovaného vzdělání, znalostí a balíčku důležitých dovedností a i určitých zkušeností. Klíčovou činností učitele, která bohužel osciluje od počátečního nadšení z výuky až do finálního emočního vyčerpání, je zpravidla každodenní interakce s žáky. Rok 2020 ani odvětví školství nenechal bez povšimnutí, klidu a vyrovnanosti, ba naopak. Výuka na školách, zejména na druhém stupni a SŠ, bývá atakována nespočtem dětí, které jsou neustále rozptylovány mobilními telefony a dalšími (nejen technickými) záležitostmi. Vyzkoušejte 3 zajímavé tipy prověřené nejen učiteli základních škol.

Mobil x výuka versus mobil + výuka?

21. století je přeplněné moderními technologiemi dostupnými komukoliv. Mluvíme-li o mobilních telefonech, jimi bez pochyb disponuje každý a ani děti už nejsou výjimkami. Smartphony jsou zabijákem nudy a pod křídla telefonů během výuky spadá čím dál tím více dětí. Jak je obecně známo a říkáváno: „Děti si neodnesou tolik z toho, co jim je řečeno, že mají dělat, než z toho, co ve skutečnosti vypozorují“. Co si z tohoto moudra odnést? Právě to, že se dětem musíme stát příkladem.

Pokud nechcete smartphony zakomponovat do výuky, plně to chápeme. Zkuste jednoduchý experiment. Přineste si svůj telefon do hodiny a položte jej na kraj katedry. Žákům sdělte, že telefon odkládáte stranou a při výuce jej nebudete používat. Následně můžete vybídnout žáky, zda se k Vám přidají a telefon odloží na kraj lavice (či do košíku), či se rozhodnou opačně – bez potenciálního postihu. Klíčem k úspěchu bývá i vychovanost a disciplinovanost jednotlivce, ale také vztah vůči konkrétnímu učiteli.

Kreativnější výuce zdar!

Ač je doba „koronová“ těžkou zkouškou, pro školství se otevřely dveře dokořán dlouho potřebné reformě a digitalizaci. Distanční výuka se stává nutností i pro ZŠ a SŠ – a společně s ní přichází ruku v ruce i kompletně rozdílná komunikace skrze komunikační kanály či zadávání úkolů a testů. Rámcové vzdělávací programy (RVP) mají svůj pevný řád, přesto se v distanční výuce jaksi smývají.

Náš druhý tip je jasný – v dobách, kdy se telefon stával nežádoucím nepřítelem, se nyní stává silným pomocníkem, který s počítačem či notebookem vytváří absolutně jistý prostor pro dechberoucí a kreativní výuku, jež pohltí nejen žáky, ale i Vás. Nebojte se otevřít prohlížeč a žáky „zahltit“ dokumenty z EDU ČT či Stream.cz. Nebo si vytvořte online třídu prostřednictvím aplikace Mentimeter, v níž rozproudíte diskuzi za pomoci brainstormingových slovních mráčků hrajících barvami duhy. A z takového interaktivního atlasu od Seznam.cz budou skákat nadšením nejen zeměpisáři.

Klíčový je kontakt

Nikdy nebylo a nebude nic zásadnějšího než udržování mezilidských vztahů a vazeb, ať už na rodinné, pracovní či kamarádské úrovni. 

Náš třetí a nejdůležitější tip – zůstávejte s žáky v kontaktu nejlépe v pravidelném. Volejte si, pište si e-maily, sms zprávy, v nejlepším případě si volejte prostřednictvím MS Teams, Zoom či Skype. Buďte zde pro žáky nejen z hlediska školních záležitostí. Učitel je totiž někým, kdo dítě formuje na celý jeho budoucí život. Děti na Vás ve výsledku myslí i v dospělosti. 

Vyzkoušíte si na vlastní kůži některý z výše zmíněných tipů? Který Vás ohromil nejvíce? Pusťte se do nich!

Projděte si další tipy i s video ukázkami. Téma jsme pro vás zpracovali do přehledného kurzu.

Projekt Učíme online je aktivitou dobrovolníků neziskové organizace Česko.Digital ve spolupráci s American Academy, GUG.cz, Google ČR, Microsoft ČR a dalšími partnery.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram